Reunió amb el Vicepresident Segon de la Generalitat Valenciana ,per tal d’abordar la problemàtica de l’ampliació nord del Port de València.

 La Comissió Ciutat-Port manté una reunió amb el Vicepresident
Segon de la Generalitat Valenciana, Conseller d’Habitatge i
Arquitectura Bioclimàtica, Héctor Illueca, per tal d’abordar la
problemàtica de l’ampliació nord del Port de València.


La reunió, convocada per Vicepresidència, ha servit per conèixer la postura del
Vicepresident i traslladar la necessitat de paralitzar el projecte d’ampliació i les
nefastes conseqüències que tindria per a la ciutadania valenciana seguir endavant
amb les obres constructives a un context d’emergència climàtica i escasetat de
recursos.


NOTA DE PREMSA

6-FEBRER-2023


Aquest matí, una representació de la Comissió Ciutat-Port s’ha reunit al Palau de Pineda
amb Héctor Illueca, Vicepresident Segon de la Generalitat Valenciana, Conseller d’Habitatge
i Arquitectura Bioclimàtica, amb la finalitat de traslladar la importància i rellevància pública
que té paralitzar el projecte d’ampliació nord del Port, així com escoltar les valoracions de la
lluita ciudadana i la problemàtica que fa el Vicepresident.

 
Durant la roda de premsa que han oferit els membres de Comissió Ciutat-Port, David Adrià
ha valorat positivament que el senyor Illueca haja volgut reunir-se amb la plataforma
ciutadana i social, en el que considera hauria de ser una actuació rutinaria: “Els dirigents
institucionals tenen el deure d’atendre a les demandes ciutadanes i vetllar per el benestar i
la protecció de la ciutadania. Agraïm al Vicepresident la iniciativa de reunir-se en la Comissió
Ciutat-Port i tindre interés en abordar el problema de l’ampliació nord. Voler paralitzar
l’ampliació és voler una València més neta, saludable i sostenible”. A més Adrià ha recalcat
que “l’ampliació o no del Port no és un joc d’informes”, sinó “una lluita entre l’ecologisme
organitzat, aquelles que pretenen defensar el planeta per damunt dels beneficis d’una
multinacional, i els poders polítics que no responen a l'interès real de la ciutadania. Revertir
aquesta ampliació és saldar el deute històric que el Port té amb La Punta, Natzaret i el Parc
Natural de l’Albufera”.


Loreto Primo, de la Comissió Ciutat-Port, ha sigut crítica amb els projectes d’ampliació
portuaris en relació a lluita per l’emergència climàtica. “Aquest projecte constructiu és un
projecte extemporani, que ignora les nombroses declaracions d’emergència climàtica que
s’han fet al llarg dels últims anys, i que, precisament, adverteixen que el creixement i
expansió il·limitada d’infraestructures és causa directa de la crisi climàtica a la qual ens
enfrontem. Al contrari d’ampliar, cal apostar per defensar els valors locals, per decréixer”,
ha assenyalat Primo. Així mateix, l’ampliació del Port “ és innecessària i ineficient en la
relació cost/beneficis, on cal tindre presents els costos econòmics ocults i la degradació en
matèria de salut pública i medi ambient que suposa. Devalua la imatge de la ciutat de
València com a espai punter en qüestions de sostenibilitat a tota Europa i perjudica
greument el seu entorn natural, en clara contradicció amb la capitalitat verda”. Finalment,
quant a la importància de la transparència en una societat que es pretén democràtica,
l’Autoritat Portuària de València “ha actuat com a un organisme opac, en la línia de la resta
dels gestors d’espais portuaris a l’Estat, emparada per el seu anacrònic i antidemocràtic
estatus jurídic, el que comporta la indefensió de la ciutat enfront d'un immens espai
industrial, situat en les seues mateixes portes i que té potestat per a contaminar sense
consultar ni rendir comptes a aqueixa ciutadania”.


Finalment, des de la Comissió s’ha volgut destacar el que realment implica l’expansió que
l’APV vol dur a terme al Port. En paraules de Valeria Ruíz, representant de Comissió,
aquesta operació que es gesta al Port suposa la transferència d’una quantitat
multimilionària de diners públics, prop de 600 milions, a petició d’usos privats, que haurien
d’anar, per a començar, a pal·liar , corregir i revertir els impactes que porta dècades
infringint al territori valencià. Suposa ocupar i hipotecar les instal·lacions públiques del Port
per a molts anys, contribuint així a la privatització pràcticament total dels terrenys portuaris.
El Port i el que es faça amb ell està definint el que és la nostra ciutat i zona metropolitana.
Aquesta decisió no pot quedar en mans d'empreses privades i gestors públics que
persegueixen el seu benefici personal en detriment de l’interès general de tots i totes.